[Forside] [Klogere på dansk] [Om at skrive dansk] [Grammatik for dummies]
Vi holder flyttedag. Så lige nu er delsiden her under retablering! OK, noget af en langsom fødsel, men nu sker der lidt igen. :) .b |
Delsiden oprettet den 10/7 2008
Senest revideret sept. 2012.
[De fleste henvisninger kan vist endnu engang påregnes at være på plads og i orden.] |
Kryds & bolle |
|
Et kursusmateriale i sætningsanalyse med latinske betegnelser
Udarbejdet over en længere årrække, lagt på nettet fra den 15/9 2007. Seneste opdatering, se foroven t.h.
De fleste kursusdele er afprøvet på en række elevhold.
Målgruppe: Elever på folkeskoleniveau 6. klasse og opefter, gymnasies introforløb OG privatister til selvstudium.
Efter en indledende instruktion på klassen/holdet vil materialet også egne sig fortrinligt til vikarmateriale: Det man ikke får tid til til hverdag, kan så indhentes i den "spildtid" som vikartimer altid vil være. OBS! Det er meget vigtigt at vikaren er ordentligt instrueret i brugen af materialet, og at vedkommende har pondus nok til at reglerne overholdes.
|
INDHOLD
Brugervejledning
Subjekt og verbal
Find led
Formelt og reelt subjekt
Objekt
Akkusativ- og dativobjekt
Subjektsprædikat
Objekter m.v.
Adverbial
Præpositionsled
Underled
Danske betegnelser |
Brugervejledning
Uv-vejledningen til Backs Kryds & bolle ligger nu som en henvisning, se herunder.
Diagnostiske Testark kan rekvireres af lærere, men ikke endnu; skal lige have fundet på noget der virker lidt mere smart end angivet i vejledningen. Mere herom senere.
Løbende revision
Hver gang jeg kikker lidt nøjere på mit materiale, er der noget jeg gerne vil rette, deciderede fejl, uhensigtsmæssige eksempler og lidt for svære øvelser (i forhold til progressionen). Men brugerne er også meget velkomne til at indsende rettelser, forslag til forbedringer osv. Brug Sprogdiskussionen (vælg i menuen ude t.v.) hvor der findes en henvisning til min mailbox. |
4 |
Vejledning til kursisterne kan med fordel uddeles inden studiestart.
Vigtig UNDERVISNINGSvejledning til x & o-kurset, åbn filen 00x&oINTROunderviser.PDF
OBS! Rettelse til afsnittet Testark: De lærere der gerne vil rekvirere testarkene, skal blot bruge den henvisning der findes på delsiden Sprogdiskussionen, se herover.
Kursusdel A, Subjekt og verballed
Indledende øvelser i sætningsanalysen. Find sætningens vigtigste led, subjekt og verbal.
OBS! Når man har åbnet pdf-filerne, kan man læse dem, skrive dem ud eller gemme dem.
INTRO til kursusdel A, åbn filen: A0introX&O.PDF
Øveark [nu forsøger vi at rette de henvisninger der ikke fungerer, sept.'12]
Kursusdel A1, åbn filen A1x&oOPG.PDF her.
Kursusdel A2, åbn filen A2x&oOPG.PDF her. Rettet!* (juli 08)
Kursusdel A3, åbn filen A3x&oOPG.PDF her.
Facitark
Facit til A1, åbn filen A1x&oFACIT.PDF her.
Facit til A2, åbn filen A2x&oFACIT.PDF her. Ups! s.6* i facit er ikke rettet.
Facit til A3, åbn filen A3x&oFACIT.PDF her.
|
5 |
Kursusdel B, Find led
Fortsatte øvelser i at finde verbal og subjekt + en yderligere fokus på alle sætningens led (foreløbig uden at sætte navn på). Flyttemandsprøven og hvordan man finder led. DA de fleste af mine elever strøg igennem denne kursusdel med 90 % bestået, har jeg aldrig fået lavet parallelle kursusdele hertil. Derfor altså ikke noget der hedder B2 og B3.
INTRO til kursusdel B: B0introX&O.PDF
Øveark:
Kursusdel B1, åbn filen B1x&oOPG.PDF her.
Facitark:
Facit til B1, åbn filen B1x&oFACIT.PDF her.
|
6 |
Kursusdel C, Formelt og reelt subjekt
Øver forskellen på formelt og reelt subjekt
INTRO til kursusdel C: C0introX&O.PDF
Øveark
Kursusdel C1, åbn filen C1x&oOPG.PDF her. NY udgave! (juli 08)
Kursusdel C2, åbn filen C2x&oOPG.PDF her. NY udgave! (juli 08)
Facitark
Facit til C1, åbn filen C1x&oFACIT.PDF her. NY udgave! (juli 08)
Facit til C2, åbn filen C2x&oFACIT.PDF her. NY udgave! (juli 08)
|
7 |
Kursusdel D, Objekt
Første øvelser i at finde objekt.
INTRO til kursusdel D: D0introX&O.PDF
Øveark
Kursusdel D1, åbn filen D1x&oOPG.PDF
Kursusdel D2, åbn filen D2x&oOPG.PDF
Facitark
Facit til D1, åbn filen D1x&oFACIT.PDF
Facit til D2, åbn filen D2x&oFACIT.PDF
|
8 |
Kursusdel E, To slags objekt (om akkusativ- og dativobjekt)
Vågn op fra tyskundervisningens mareridt til en sikker viden om forskellen på dativ- og akkusativobjekt. Det er lettere end man tror!
INTRO til kursusdel E, E0introX&O.PDF
Indledende bemærkninger (bl.a. om brug af symboler)
Øveark
Kursusdel E1, åbn filen E1x&oOPG.PDF
Facitark
Facit til E1, åbn filen E1x&oFACIT.PDF
|
Firkant eller trekant i parentes, that's the question:
OBS! OBS! Med hensyn til afmærkning af adverbialled (og dativobjekt!) er der i danske grammatikker lidt forvirring: I nogle (de fleste) bruges firkant til at afmærke dativobjekt, i andre bruges det til at afmærke adverbialled.
Jeg vil foreslå at man bruger trekant i parentes til dativobjekt så man kan se at det er i familie med akkusativobjektet. OG at man blot sætter streg under adverbialled uden brug af firkant, jvf. afsnit L, præpositionsled!
|
Kursusdel F, Subjektsprædikat
Hvad er det for et led der ligner objektet, men alligevel ikke er det: subjektsprædikatet! Her nogle øvelser i at finde dette lidt drilagtige sætningsled.
INTRO til kursusdel F: F0introX&O.PDF
Øveark
Kursusdel F1, åbn filen F1x&oOPG.PDF
Facitark
Facit F1, åbn filen F1x&oFACIT.PDF
0 |
0 |
Kursusdel G, Objekter m.v. G0introX&O.PDF
(skelnen mellem objekter og prædikater + noget om objektsprædikat)
1 |
Kursusdelene efter F er endnu ikke genfundet. |
Kursusdel H, Adverbial, H0introX&O.PDF
Denne kursusdel handler om sætningsanalysens brokkasse, adverbialer eller biled. Men som nævnt, har jeg ikke fundet disse kursusdele endnu. Er bange for at de er røget ud med min gamle Mac (fra midt-80'erne) som pludselig opgav ævred, så jeg skal i givet fald til at rekonstruere dem. Surt show!
2 |
2 |
Kursusdel L, Præpositionsled
3 |
3 |
Kursusdel M, Præpositionsled igen
4 |
4 |
Kursusdel N, Underled
5 |
5 |
[Nogle af de sidste moduler kan jeg ikke finde (ligger måske på en forlist harddisk, øv), så dem er jeg bange for jeg må rekonstruere fra bunden; det kommer nok til at tage lidt tid ... :) .b]
6 |
6 |
Danske betegnelser
Grundled og udsagnsled
Foreløbigt og egentligt grundled
Genstandsled
Hensynsled og genstandsled
Omsagnsled til grundled
Biled
Forholdsordsled
7 |
7 |
8 |
8 |
9 |
9 |
0 |
0 |